.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آداب و رسوم عيد نوروز در استان مازندران

شمال نیوز: نوروز خوانان معمولا" پانزده روز قبل از فرا رسيدن عيد نوروز به داخل روستاها مي‌آيند و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه‌هاي محلي، طليعه سال نو را به آنان مژده مي‌دهند. 


نوروز خوانان چند نفر هستند كه يك نفر اشعار را مي خواند، يك نفر ساز مي زند،نفر ديگر كه به آن كوله كش( باركش ) مي گويند به در خانه‌هاي مردم مي‌رود و مي‌خواند: 

بادبهارون بيمو / نوروز سلطون بيمو/ مژده دهيد به دوستان / گل به گلستون اومد / بهار آمد بهار آمد خوش آمد/ علي باذولفقار آمد، خوش آمد/ نوروزتان نوروز ديگر / شما را سال نو باشد مبارك صاحب خانه نيز با دادن پول، شيريني، گردو، تخم مرغ و نخود، و كشمش از آنان پذيرايي مي‌كند. 
 
عيد نوروز:
 
هنگام تحويل سال افراد خانواده دور سفره هفت‌سين كه با ظرافت و سليقه خانم خانه چيده شده مي‌نشينند و در حاليكه پدر خانواده دعاي تحويل مي‌خواند منتظر سال نو مي‌شوند.


در گذشته كه امكانات ارتباطي مانند راديو و تلويزيون نبود با تيراندازي يا گفتن اذان سال جديد را به همه اعلام مي‌داشتند. 

بعد از اين كه سال نو شد كسي كه به عنوان مادرمه انتخاب شده با مجمعي كه در آن قرآن، آيينه، آب، سبزه و شاخه‌هاي سبز جوان قرار دارد وارد خانه مي‌شود چهارگوشه اتاق‌ها را آب مي‌پاشد قرآن را كنار سفره هفت‌سين مي‌گذارد و شاخه‌هاي سبز (درخت آلوچه) را به اين نيت كه سال سرسبز و خوش و خرمي براي خانواده باشد، جلوي در اتاق آويزان يا روي طاقچه اتاق مي‌گذارد.


در اين روز مادر خانه، غذاي عيد، سبزي پلو با مرغ يا گوشت درست مي كند. علاوه بر آن غذايي به عنوان خيرات براي اموات مي‌پزند و بين مردم پخش مي‌كنند.
 


در غروب شب اول سال به اين اعتقاد كه چراغ خانه آنها هميشه روشن و نوراني باشد، به سر در خانه‌ها شمع يا شعله آتش آويزان مي‌كنند./ز


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.446 seconds.